blogg.inspektionsverket.se

blogg.inspektionsverket.se

Grängesberg del 3

BergrumSkapad av Klingen sön, januari 20, 2008 22:27:21

Förutom gruvan och de övergivna bostäderna passade vi även på att besöka flera andra intressanta platser i Grängesberg.

Gaslagret
I Gudmundberget i Grängesberg anlades åren 1988 – 1989 en testanläggning för lagring av naturgas. Anläggningen har formen av ett kloliknande tunnelsystem som slutar i tre olika så kallade testrum. Tester utfördes fram till och med år 1993.

Blog ImageEntré till gaslagret. | Foto: Kristofer

Blog ImageFörsta förgreningen varav den ena tunneln är vattenfylld. | Foto: Kristofer

Blog ImageDen övre tunneln. | Foto: Kristofer

Blog ImageVy över testrum två och tre. | Foto: Kristofer

Omformarstationen
Söder om Grängesberg, finns i berget en omformarstation som sedan långt tillbaka är tagen ur drift. Omformarstationen har stått öppen tills nyligen men är numera igenbommad och skall enligt uppgift vara till salu.

Blog ImageFörsta porten till omformaren. | Foto: Kristofer

Blog ImageAndra porten. | Foto: Kristofer

Blog ImageMed lite fanatasi, är det Gonzo från Mupparna? | Foto: Kristofer

Blog ImageEtt av ventilationsschakten. | Foto: Kristofer

Blog ImageStegen ner till underjorden. | Foto: Klingen

Blog ImageHit men inte längre... | Foto: Klingen

Dynamiten
År 1890 uppfördes en dynamitfabrik i Grängesberg. Under de år som farbriken var i bruk så skedde flera dramatiska händelser, bland annat en större olycka år 1955 då 500 kg nitroglycering exploderade och två personer omkom. Fabriken lades slutligen ner år 1976. Idag återstår endast delar av grunden och det skyddsrum vi besökte. På platsen finns även en paintball- och motorbana.

Blog ImageEn trappa ner... | Foto: Kristofer

Blog ImageNere i skyddsrummet. | Foto: Kristofer

Blog ImageOm det står pall idag känns inte säkert. | Foto: Klingen

Blog ImageEn del är fortfarande intakt, klart för start? | Foto: Klingen

Blog ImageTestad, ur funktion. | Foto: Kristofer

Blog ImageLedningsrummet? | Foto: Kristofer

Blog ImageRummet intill ledningsrummet, rapportrum? | Foto: Klingen

Blog ImageHär var det inte fullproppat. | Foto: Klingen

Blog ImageLaddat för batteridrift. | Foto: Kristofer

Blog ImageGasfilter. | Foto: Kristofer

Blog ImageTill sist ett reglage. | Foto: Kristofer

Järnvägsmuseet
Ytterligare en ljuspunkt för Grängesberg idag är järnvägsmuseet. Där kan man beskåda flera av Grängesbergsbolagets gamla lok och vagnar.

Blog ImageEtt av Grängesbergsbolagets gamla lok. | Foto: Kristofer

Blog ImageGamla vagnar helt enkelt.. | Foto: Kristofer

Blog Image..av ädelt trä. | Foto: Kristofer

Blog ImageExperimentvagn för malmtransport. | Foto: Kristofer

  • Kommentarer(5)

Fill in only if you are not real





Följande XHTML-taggar är tillåtna: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS-mallar och Javascript är inte tillåtna.
Skapad av Sven Essen fre, januari 31, 2014 18:20:33

Nej ingen omkom i "smällen" 1955..Däremot så var det en tragisk händelse betydligt tidigare, då tre arbetare förolyckades :http://runeberg.org/hvar8dag/10/0061.html

Skapad av Wennerström mån, augusti 02, 2010 08:32:07

Ruggigt bra fotoreportage

Skapad av Al Dente tor, maj 13, 2010 14:18:25

Det där loket var hur coolt som helst..!

Skapad av Anna M lör, januari 26, 2008 20:47:28

Gillar lokbilden...

Skapad av Omb tis, januari 22, 2008 14:48:02

"Här var det inte fullproppat. " hahaha